Omgaan met stress

Last van stress? Moeite met loslaten of nee-zeggen?

Herken je deze gedachten?

  • Ik ben zo moe, ik heb behoefte aan rust
  • Ik heb veel last van stress, het lukt me niet om te ontspannen
  • Misschien heb ik wel een burnout…
  • Het is alleen maar werken, werken, werken!
  • Ik kom altijd tijd tekort!
  • Het lukt me niet mijn uiteindelijke doel te bereiken.
  • Hoe kan ik het werk loslaten?
  • Hoe kan ik genoeg energie overhouden voor activiteiten naast het werk?
  • Misschien vertoon ik kenmerken van perfectionisme….

Het zijn allemaal gedachten die van invloed zijn op de manier waarop je reageert. Hoe kom je aan die gedachten? En vooral: hoe kom je er vanaf?

Wat kan coachen hierin voor jou betekenen?

Onderstaand proces vindt in ieder van ons plaats:

Coachen

Maar het werkt ook omgekeerd: door anders te gaan doen, ga je iets anders voelen en ontstaat ruimte om anders tegen de situatie aan te kijken.

Coachen gaat in op zowel het waarnemen, als het denken en het doen. We kijken waar sprake is van interpretatie (‘het invullen voor de ander’) in plaats van waarneming. We inventariseren welke gedachten jou belemmeren en welke waarden (die je niet kwijt wilt raken) onder die gedachten verborgen zitten. Vervolgens kun je op basis van die inzichten positieve gedachten formuleren en daarmee oefenen in de praktijk.

Daarnaast gaan we kijken wat jij in jouw situatie anders kunt gaan doen. Inzicht krijgen in je patronen is stap 1, maar daarna komt het belangrijkste: je wil dat er iets verandert en daarin heb jij de regie!!

Je leert beter keuzes maken, grenzen stellen, loslaten en communiceren; kortom je bereikt je doelen en krijgt meer rust!

Heb jij teveel stress? Doe hier de stresstest.